Autem do Benátek

Autem na Balkán

Autem do Litvy

2007, 2009

Jeli jsme autem do Pobaltí na šest dní  (červenec 2009) a cestu jsme si rozvrhli takto:
1.den:   CZ-PL-
LT      Průjezd Polskem, večer strávený v centru Kaunasu, nocleh v kempu - popis níže
2.den:
LT - LV          Kaunas - Kurská kosa - lotyšská Riga - den je popsán níže na této stránce
3.den:   LV - EST        Do Estonska - prohlídka Pärnu - trajektem  na estonský ostrov Saaremaa
4.den:   EST                 Prohlídka ostrova Saaremaa - Kuressare - meteorický kráter - větrné mlýny ...
5.den:   EST-LV-
LT    Estonské Pärnu - úžasné koupání v Lotyšsku - litevský Kaunas - popisuju níže
6.den:   LT-PL-CZ      Průjezd Polskem - dlouhá zastávka v centru Varšavy - večer doma

První dojmy v Litvě  -  Zavšivený hotel  -  Perfektní kemp  -  Po 22.hodině si pivo nekoupíte  Pro řidiče  -  Otáčení na dálnici  -  Trajekt z Klaipédy  -  Kurská kosa  -  Baltská Sahara  Jantar  -  Letovisko Nidi  -  Litva Lotyšsko Estonsko a zpět  -  Znovu v Kaunasu

mapka - Litvamapka pobaltských zemíEST - Estonsko

modře:             Baltské moře
červená šipka:  Kurská kosa

První dojmy v Litvě
Po 12 hodinách jízdy vjíždíme do Litvy a krajina se mění:  Zatímco v Polsku jsme míjeli pěkná políčka, v Litvě se až k obzoru táhnou špatně obdělané lány a zaplevelené louky.
První větší město v Litvě (při příjezdu z Polska) je Kaunas. Míříme tam do hotelu, který jsme doma na poslední chvíli rezervovali po internetu. Večer se procházíme v centru na vychvalované Kaunas Aleja, ale jsme zaskočeni. Město velké jak Brno, ale obchody zavřené, ulice bez lidí. Jen pár směrová tabule v Litvětaxikářů
pokuřuje u svých taxíků, pár navoněných slečen přešlapuje před hotelem a policisté ve svém voze nečinně hledí do prázdné ulice. Nic se neděje,  tady "zdechl pes".

Zavšivený hotel
Vstupujeme do hotelu na hlavní třídě v centru Kaunasu. Dveře jak do chléva, na letitých schodech špína, časované světlo nám uprostřed schodů zhaslo. Ve tmě šátráme po vypínači a svítíme si mobilem. Ve tmě jsem zavadil o drát opředený pavučinami, vede ke zvonku, vedle něj visí cedulka a po ní leze jakýsi brouk. Volejte telefon ... , čteme na cedulce. Dveře recepce zamčené, zvonek nezvoní, tma, zatuchlý smrad. Vycházíme ven na ponurou ulici, stmívá se a jdeme hledat jiný nocleh. Hned první noc se mi v autě spát nechce.

Perfektní kemp
V kempu na předměstí Kaunasu nám nabídli volný bungalov (obrázek dole). Útulná buňka (35m²) obsahovala zařízený obývák s deseti místy k sezení, dvě ložnice, kuchyňku, prosvětlenou koupelnu, vše bylo čisté, skoro nové, nadstandardní. Za noc jsme platili za oba celkem 96 LT (750 Kč). Bylo to nejlepší spaní během naší cesty a tento bungalov doporučujeme (camping, Jonavos str.51A, Kaunas, GPS N54°56'03'' E23°55'05'').

kemp na okraji Kaunasu

Po 22.hodině si pivo nekoupíte
Potmě jdeme z kempu do blízké samoobsluhy potravin koupit si něco k snědku a zdálky nás vítá obří neon s názvem prodejny "ŠALIS".  Zavírají ve 23 hodin a tak máme přes hodinu čas. Jsme příjemně překvapeni velikým výběrem a také tím, že jsme jediní zákazníci a prodavačky jakoby čekaly jen na nás. Ceny tu mají stejné jako u nás doma, a tak se zaměřujeme na nabídku, kterou tolik neznáme: Desítky rybích produktů, nakládané houby, saláty z neznámé zeleniny ...
Prodavačka ukazuje na pivo v mém košíku a zamítavě ťuká na hodinky: Po 22.hodině žádný alkohol neprodáváme! Argumentoval jsem, že je právě 22 hodin, ale paní mne vyvedla z omylu: Velké hodiny nad pokladnou ukazovaly 23:00 a právě zavírali. Nepřetočili jsme si hodinky na východoevropský čas! Ani jsme nestihli nakoupit, co jsme chtěli.

Lietuva - speed limits 2009
Pro řidiče   Maximální rychlosti mají v Litvě 50/90/100/130, na silnici pokryté kamínkem nebo pískem 70 km/h - to bývají silnice nižších tříd, ale na hlavních tazích jedete po solidním asfaltu. Dálnic postavili už přes 400 km, zatím se neplatí ani mýtné, ani nemají dálniční známky (2009), v současnosti mnohé silnice za podpory EU vylepšují.
Jezdí se o něco slušněji než u nás.  Svítí se povinně v zimním období a pokud v létě většina řidičů nesvítí, nesviťte taky, nepotřebujete být nápadní. Silnice lemuje dostatek benzinových stanic, kartou se platí běžně, v autě byste měli mít malý hasicí přístroj. V případě poruchy auta může pomoci litevský autoklub LAS tel. 00370 1888.
Napříč k severu (z Polsk
a do Lotyšska) projedete Litvu za 2 hodiny a 40 minut a ujedete 202 km.

Otáčení na dálnici !
     Na litevských dálnicích jsme se nestačili divit. Nejdřív nás znepokojilo, že v odstavném pruhu autobusy zastavují na zastávkách, kde se shlukují lidé a těsně kolem autobusu na zastávce frčí auta plnou rychlostí.

A pak jedeme v levém pruhu 130 km/h a dojíždíme auto před námi. To však zpomaluje a bliká vlevo. Kam chce proboha zabočovat, když vlevo jsou svodidla? Musíme hodně zpomalit, auto před námi naráz projíždí mezerou ve svodidlech a řadí se mezi auta jedoucí v protisměru!!
Přišlo mi to hodně nebezpečné, ale je to legální, dokonce tam mají krátký odbočovací pruh. Jde o to, že z důvodu úspor nestavějí mimoúrovňové křižovatky: Nejdřív přejedou do protisměru a pak sjedou vpravo.
Jinak jsou litevské d
álnice příjemné, s dobrým povrchem, řidiči jedou slušně a dodržují rychlost. Kolem dálnice se míhají  louky, rybníky, obrovské bilboardy, na vysokých sloupech si čápi stavějí hnízda, převládá rovina.

Trajekt z Klaipédy
Ráno urazíme 200 km z Kaunasu po dálnici do Klaipédy, kde
v přístavu bez čekání vjíždíme na horní palubu trajektu - obrázek vpravo dole (42,90 LT - 340 Kč - 2009).  Ze všech stran nás natěsno obklopují další vozidla, proto zůstáváme v autě, stáhneme okénka a hovíme si na sklopených sedadlech jako bychom se houpali na vlnách. Čekáme na vyplutí, vychutnáváme příjemný klídek a nechápeme, proč některá auta startují.
Stoupnu si na sedadlo kvůli rozhledu a nevěřím vlastním očím:  Už jsme u druhého břehu ! Nechápu. Nepostřehli jsme, že loď tiše pluje a překonali jsme 600 metrů široké moře.

trajekt na Kurskou kosumapka Kurské kosyKurská kosa
Kurská kosa  je poloostrov 100 km dlouhý a jen 1 až 3 km široký.  Vychází z ruské pevniny a v polovině vede státní hranice. Litevská polovina není spojena s pevninou - pluje se na ni trajektem přes 600 m široký průplav z přístavu v městě Klaipéda (červená tečna na mapce vpravo). Poloostrov pokývají hlavně borové lesy (60%) a písek (30%). Sjíždíme z trajektu na poloostrov Kurská kosa a severská příroda se nám hned zalíbí:  Borové háje, zakrslý porost, písečné pláže a duny. Po šesti kilometrech platíme vstupné za vjezd do přírodní rezervace Nerija  (vstupné 20 LIT - 160 Kč za auto se platí v automatech, potřebujete litevské peníze).

Jedeme převážně lesem, mnohokrát zastavujeme, při procházce lesem jsme vyplašili jezevce a rezavou lišku. Po ujetí 60 km přijedeme až k závoře na ruskou hranici a škoda, že nemáme vízum. V blízkosti hranice přicházíme k písečným dunám.

písečné duny na Kurské kose      hranice do Ruska

Baltská Sahara
Kde není les, leží na Kurské kose navátý písek. Připadáte si jako na Sahaře, jenom namísto palem z písku vyrůstají zakrslé břízy. Podél pobřeží se táhnou písčité pláže a stovky lidí se opalují na dekách. Vzduch 24°C, voda má jen 15°C a přesto mnozí lidé plavou. V písku na pláži hledáme kousky jantaru.

písečné pláže na Kurské kose - tato je u Nidi na západním pobřeží
Jantar - baltské zlato
V minulosti sem vedla z Itálie přes Moravu známá Jantarová stezka, protože největší světové naleziště jantaru se nachází právě zde. Ve vesničce Nidi každý druhý krámek prodává jantarové ozdoby, přívěšky, v některých kouscích jantaru spatříte zatavené mušky nebo kousky třetihorních rostlin.

Letovisko Nidi   na Kurské kose
Vesnice Nidi (1.600 obyvatel) je turistickým centrem Kurské kosy. Procházíme se po širokých dlážděných chodnících lemovaných plaňkovými ploty a nacházíme tady příjemnou dovolenkovou atmosféru. Obyvatelé příkladně udržují své typické pobaltské dřevěnice, každý opečovává i předzahrádku s květinami a bylinkami a nápisy rooms, zimmer frei Vás zvou k ubytování. Na šňůrách se suší zavěšené ryby a nápis "Žuvis" je nabízí k prodeji
(6 až 20 LIT - 50 až 150 Kč). Ve vesnici jsme zaznamenali dostatek krámků, restaurací, kaváren, půjčovny kol atd., dala by se tady strávit dovolená i s koupáním.

dřevěnice na Kurské kose   dům ve vesnici Nidi   jantarové šperky

Odjíždíme zpět ke špici poloostrova na trajekt, překonáme úžinu a pokračujeme na sever. V blízkosti přímořského letoviska Palanga míjíme desítky cedulí "zimmer frei".

Litva, Lotyšsko, Estonsko a zpět
Přejíždíme do Lotyšska a unavení zaparkujeme večer v centru Rigy. Ráno přejedeme do Estonska,  nalodíme se na trajekt a dalších 24 hodin pobýváme na estonském ostrově Saaremaa. Tam vyhledáme Medvědí jezero, veliký kráter po dopadu meteoritu,  větrné mlýny aj., z ostrova zpět se nemůžeme dostat kvůli vichru a velikým vlnám.
Na jiné straně popisuji průjezd Estonskem a Lotyšskem.

Lotyšsko a Litva se hodně pletou - jak to tedy je:
prostřední z pobaltských států je Lotyšsko - Latvija - LV - hlavní město Riga - měna lat = LVL = 35 Kč
jižní z pobaltských států je Litva - Lietuva - LT - hlavní město Vilnius - měna lita = LTL = 7 Kč

Po třech dnech se ze severu do Litvy vracíme, hodně jsme cestou viděli a máme z Litvy příjemný dojem. Jedeme přes Paneževys, Ugvergé po dálnici do Kaunasu.

směrové tabule v Litvě
Znovu v Kaunasu
V Kaunasu chceme opět přespat v oblíbeném kempu, rezervaci však nemáme.  "Obsazeno" - sdělil nám správce kempu.

Hledali jsme jiný nocleh a k nákupu dárků nás mezitím zlákalo nákupní středisko na předměstí (OBI aj.). Tak obrovskou nákupní plochu plnou zboží jsem nikde neviděl. Ceny zboží se téměř nelišily od českých cen.
Ke spánku jsme se uložili v motorestu u frekventované silnice, špatně jsme se vyspali, a tak ráno namísto do Vilniusu  jsme už raději zamířili domů. Po 900 km nás v noci doma uvítali naši kocouři a zbytky baltských rybiček jim velmi zachutnaly.

Home

Autem do těchto zemí:
Albánie  Bulharsko  Turecko  Rumunsko  Maďarsko  Finsko  Norsko  Švédsko  Litva  Lotyšsko  Estonsko